bloggen prowinst image

De ultieme bedrijfsblog gids

Okay, dus je bedrijf heeft een website, facebookpagina en nog veel meer… maar er komen nog niet direct meer klanten of extra omzet uit voort en dat was toch wel het idee.

Je weet dat het internet de potentie heeft om jouw bedrijf te laten groeien, maar je haalt er op dit moment nog niet uit wat erin zit.

Wat je mist is datgene waarmee je echt een groot verschil kan maken. Het is datgene waarmee je alle kanalen waar je op dit moment “iets” mee doet kan verbinden, zodat ze samen in één sterke online strategie verenigd worden.

Wat je nodig hebt is een online uitvalsbasis, oftewel een bedrijfsblog.

 

Mocht je nog geen blog hebben, dan zal dit artikel je overtuigen dat een blog ook voor jouw bedrijf enorm waardevol kan zijn. En ik ga je hier alle informatie geven die je nodig hebt om zelf te gaan bloggen, zodat je wél de gewenste resultaten gaat behalen.

 

Heb je al een blog? Super! Dan heb je aan het einde zeker een aantal nieuwe ideeën en tips gekregen waarmee je gelijk aan de slag kan.

 

Allereerst wil ik je alvast laten weten dat ik onderstaande gratis download voor je klaar heb staan. Ik heb de Content Checklist gemaakt om het schrijven van knallende content een stuk gemakkelijker te maken. In eerste instantie voor mezelf, maar nu wil ik deze ook graag met jou delen. Het vertelt je precies waar je voor, tijdens en na het schrijven van een blogartikel aan moet denken en waar de meest aantrekkelijke content aan voldoet.

Het is een download die specifiek bij dit artikel hoort en waarmee je direct betere content gaat maken, dus zorg ervoor dat je ‘m niet mist!

Hier direct te downloaden zonder naam & e-mailadres

 

Zullen we dan maar?

We hebben veel te bespreken dus ik wil snel gaan beginnen en je een actiegericht plan geven, zodat je aan de slag kan.

Maar, nog heel even wat anders… want voordat we verder gaan wil ik er eerst voor zorgen dat een aantal veel gebruikte termen super duidelijk zijn. Sommige woorden hiervan heb ik misschien inmiddels al gebruikt (woops), hierbij de uitleg:

 

Content:

Definitie Encyclo.nl: Wat je op een website, in een publicatie of in een database vindt

Oftewel: Alles wat informatie inhoud is content

 

Content strategie:

Definitie van Kristina Halvorson:  De planmatige aanpak van de productie, publicatie en het beheer van nuttige, bruikbare content.

Oftewel: het maken en verspreiden van content die waardevol is voor je doelgroep.

Het wordt een “content MARKETING strategie” genoemd als je daarmee ook op een strategische manier je bedrijfsdoelstellingen wilt behalen (dus er uiteindelijk het bedrijfsresultaat mee wilt verbeteren).

 

Blog:

Definitie Encyclo.nl:  Een blog of weblog is de naam voor een website waarop regelmatig nieuwe berichten geplaatst worden.

Oftewel: Nieuwe berichten kunnen dus artikelen, verhalen en andere soorten content zijn.

 

Blogposts:

Ander woord voor blogartikelen.

 

NU IS HET ECHT TIJD OM TE GAAN BEGINNEN!

Omdat dit een vrij groot artikel is (hey, het is niet voor niets een ultieme gids) heb ik onderstaande inhoudsopgave gemaakt zodat je de informatie die jij graag wilt lezen snel kunt vinden.

Lees je het hele artikel, dan kan je daarna gelijk aan de slag met het creëren van een online uitvalsbasis voor je bedrijf.

De onderstaande links brengen je naar specifieke delen van het artikel.

–    Wat is de bedoeling van een bedrijfsblog?

–    Waarom nou juist bloggen?

.1. Zelf een blog maken – het technische verhaal

.2. Doelgroep, problemen en vragen in kaart

.3. De inhoud van je blog

    – Wat is goede content?

    – Hoe kan jij het meest waardevol en relevant zijn voor je doelgroep?

    – Welke artikelen ga je de komende tijd schrijven? – Brainstormen

.4. Content planning

    – Hoe vaak plaats je nieuwe content?

.5. Het aanzetten tot actie

.6. Het schrijven van artikelen

    – Titel

    – Introductie

    – Opmaak

    – Taalgebruik

.7. Pimp my blog! Hoe maak je een blog beter en interessanter?

–    Download gratis de bijbehorende “content checklist”

Wat is de bedoeling van een bedrijfsblog?

 


Het doel van een blog is het schrijven van teksten die relevant en waardevol zijn voor de doelgroep (zonder dat je daar in eerste instantie iets voor vraagt) zodat ze bereid zijn hun kostbare tijd en aandacht aan je te besteden.

Hierdoor bouw je een band op met de bezoekers van je blog en kan je ze uiteindelijk aanzetten tot actie, zoals het inschrijven op je mailinglijst of het bezoeken van je winkel en het kopen van je producten.

Maar waarom nou juist bloggen?

 


Ik hoor je denken, waarom zou ik van alle dingen die ik online kan gaan doen nou juist moeten gaan bloggen? Geloof me er zijn genoeg redenen voor, die ik zo zal bespreken, maar misschien wel de belangrijkste en meest onderschatte reden is dat de bezoekers zichzelf in jouw territorium bevinden.

 

Zelf zie ik een blog als de online uitvalsbasis van je bedrijf, het is een hoofdkwartier waar je met alle andere kanalen naartoe hoort te verwijzen (zoals bijvoorbeeld social media, advertenties enz.). Het is de plaats waar je de meeste waarde biedt en waar je uiteindelijk het meeste invloed hebt op de situatie.

Als je dit globaal weer zou willen geven ziet het er dus als volgt uit:

content marketing strategie basis (afbeelding)

 

Als alles plaatsvindt op jouw website, heb jij dus de touwtjes in handen en kan je de ervaringen en acties van je bezoekers beïnvloeden.

Omdat er online veel kan veranderen in korte tijd, is dit een enorm voordeel.

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat je online strategie geheel zou draaien om je bedrijfspagina op Facebook. Als je doelgroep dan overgaat op een ander social media kanaal of als Facebook besluit om je berichten niet meer te tonen aan je fans, dan heb je opeens helemaal niets meer. Je hebt er dus niet de controle over wat er gebeurd.

Maar eerlijk is eerlijk, een blog vergt ook tijd en een dosis doorzettingsvermogen. Een aantal belangrijke redenen om deze strategie toch toe te gaan passen zijn onder andere:

 

Vindbaarheid op internet

Door de grote hoeveelheid (waardevolle) informatie die je op internet plaatst zal de vindbaarheid van je bedrijf toenemen. Google zal je alleen niet vanaf dag één op de eerste plek plaatsen voor bepaalde zoekwoorden, dus dit is een voordeel waar je op de lange termijn van profiteert. Het is dus belangrijk dat je consistent bent en doorzet (ookal heb je niet meteen veel bezoekers).

 

Vertrouwen opbouwen met de doelgroep

Je bezorgt de lezer antwoorden waar ze al langere tijd (onbewust) naar op zoek zijn en dat wordt gewaardeerd. Net als het verbeteren van je vindbaarheid op internet is ook het opbouwen van vertrouwen iets waar je langere tijd consistent aan moet werken. Voor veel blogs geldt: hoe persoonlijker je het maakt, hoe sneller anderen zich met jou kunnen verbinden.

 

Expert status

Het beantwoorden van vragen en oplossen van problemen die de lezer heeft zorgt ervoor dat ze je niet alleen gaan vertrouwen, maar ook als expert gaan zien.

Het uiteindelijke doel is om hét informatiepunt binnen jouw markt te worden (en zo een groter aantal klanten aan je te binden).

 

Aandacht

Je trekt (op een goede manier) de aandacht en daarmee dus ook meer bezoekers naar je blog.

 

Deelbare informatie

Mond-tot-mond reclame maakt ook in de online wereld het verschil en jouw nuttige informatie kan zomaar als een lopend vuurtje worden verspreid onder de doelgroep. Het mooiste is dat je hier zelf weinig voor hoeft te doen (wat je hier nog wél voor moet doen wordt later in dit artikel besproken).

 

Top of mind awareness

Top of mind betekent dat jij het eerste bent waar iemand aan denkt als ze aan een bepaalde productsoort of branche denken. Dit betekent dus eigenlijk dat als deze persoon klaar is om een aankoop te doen, jij als eerste in de rij staat en dus meer kans maakt op een nieuwe klant.

1.  Zelf een blog maken

 


Het opzetten van een blog leek me logische eerste stap, dus laten we maar beginnen met het “technische” gedeelte van het hele verhaal. Mocht je dit sowieso uitbesteden, dan kan je deze stap overslaan (al is wat basiskennis natuurlijk ook niet verkeerd).

Een blog maken, is dat niet ingewikkeld?

 

Misschien denk je, net als vele anderen, dat het opzetten van een blog heel ingewikkeld is en dat er veel technische kennis bij komt kijken, maar eigenlijk valt dit best wel mee. 

Om een website en blog te maken met WordPress zal je deze stappen moeten doorlopen:
1. Domeinnaam & hosting
2. WordPress installeren
3. WordPress thema kiezen
4. WordPress thema installeren
5. Pagina’s toevoegen
6. Algemene instellingen voor pagina’s (homepage en blogpagina kiezen)
7. Menu’s aanmaken
8. Widgets instellen
9. Plug-ins installeren
10. Artikelen plaatsen
Wil je precies weten hoe je deze stappen moet doorlopen en een WordPress blog moet maken? Zie dan dit artikel van internetsuccesgids.nl en leer hoe het moet (het artikel is uit 2014 maar het opzetten van een blog werkt eigenlijk nog precies hetzelfde)

 

Daarnaast zijn er online genoeg mogelijkheden om het te leren, bijvoorbeeld via de video’s van …. .

Mocht je het budget hebben om iemand anders je website te laten bouwen, dan zou ik dit zeker aan willen raden. Want uiteindelijk kost het, vooral bij je eerste website, enorm veel tijd en kan het gehele proces kan veel sneller verlopen. Zo kan jij jezelf als ondernemer bezighouden met de strategie en andere belangrijke(re) zaken.

Tip: Ga je wel voor het eerst een website/blog maken? Staar je dan vooral in het begin niet blind op het design of andere details. De kans is groot dat je (nog) niet precies kan maken wat je in gedachten had, maar dat geeft ook niet. Het gaat vooral om de functionaliteit en dat je in ieder geval begint, de rest komt later.

2.  Doelgroep, problemen en vragen in kaart

 


Nu je weet dat het maken van een website en blog snel kan gaan is de verleiding natuurlijk groot om meteen te beginnen met schrijven. Toch zou je hier eigenlijk nog even mee moeten wachten, omdat er nog een belangrijke stap aan vooraf gaat, namelijk het  in kaart brengen van je doelgroep en de problemen en vragen die ze hebben.

Dit zorgt ervoor dat alles wat je schrijft van waarde zal zijn voor je doelgroep en voorkomt dat je de plank mis slaat op je blog.

 

Hieronder zal ik kort een aantal stappen bespreken die van belang zijn. Maar zoals ik net ook al aangaf kan je uitgebreide instructies en de details vinden in m’n gratis e-book.

 

  1. Bedenk welk probleem jouw product oplost

Een product of dienst voorziet in een bepaalde behoefte en is dus de oplossing voor een probleem of ongemak.

Zet eens voor jezelf op een rijtje wat dit is voor jouw product(groepen) of diensten.

 

  1. Zoek 1 persoon die te maken heeft met het probleem of ongemak

Je gaat al je aandacht focussen op deze ene persoon en een schat aan informatie binnenhalen, het liefst door middel van een persoonlijk gesprek.

Als je het idee hebt dat je genoeg informatie hebt en jezelf goed in deze persoon kan verplaatsen kan je naar de volgende stap. Mocht dit niet zo zijn dan kan je deze stap altijd nog (een aantal keer) herhalen.

 

  1. Opschalen

Verzamel meer gegevens door bijvoorbeeld een (online) enquête te houden, interviews af te nemen of vragen te stellen op social media. Hierbij kan je de antwoorden van de vorige stap als input gebruiken. Denk goed na wat je eigenlijk écht wilt weten voordat je gaat opschalen en bestudeer ook op welke vragen je van de “testpersoon” de meest waardevolle antwoorden kreeg.

 

  1. Analyseren

Nu je gegevens hebt verzameld is het tijd om deze te analyseren. Zoek naar mogelijke verbanden en patronen en leg bepaalde groepen met overeenkomende antwoorden, achtergronden of kenmerken bij elkaar. Je zal hier zeker nuttige inzichten uit naar boven halen! (mocht dit niet zo zijn, dan heb je waarschijnlijk te weinig gegevens)

 

  1. Testen en bijsturen

Probeer de gevonden doelgroep(en) eens specifiek aan te spreken en meet de resultaten die hieruit voortkomen. Op basis hiervan kan je gericht bijsturen en zal je uiteindelijk steeds beter weten wie je het beste (op welke manier) aan kan spreken.

Tip: test altijd op kleine schaal en met een klein budget. Ga alleen de werkende methoden opschalen, zodat je altijd verzekerd bent van resultaat.

3. De inhoud

 


Hieronder een aantal manieren om content waardevol te maken:

 

– Het onderwijzen van de lezer

Misschien wel de meest succesvolle video’s en artikelen op het internet leren de lezer/kijker iets nieuws. Dit kunnen volwaardige cursussen zijn, maar bijvoorbeeld ook simpele “How-to” video’s van hoogstens een paar minuten. Maar als je een goede uitleg geeft zullen de lezers/kijkers je uiteindelijk als expert op dat gebied gaan zien.

 

– Het is vermakelijk/entertaining

Content kan volledig gericht zijn op entertainment, denk bijvoorbeeld aan parodieën en andere vormen van comedy, waarbij je misschien niet zoveel zult leren maar wat zeker wel waardevol is.

Daarnaast kunnen instructievideo’s of nieuwsartikelen ook heel vermakelijk zijn, bijvoorbeeld door de manier waarop het gebracht worden. Dit laatste moet je dus zeker niet onderschatten omdat het je content een stuk aantrekkelijker (en dus populairder) kan maken.

 

– Het is (redelijk) uniek

Als je unieke artikelen of video’s maakt is het natuurlijk makkelijker om jezelf te onderscheiden van de rest. Het woord redelijk heb ik er tussen haakjes tussen geplaatst omdat minder unieke content toch uniek kan zijn voor een bepaalde groep waar je het mee deelt. Dat klinkt misschien een beetje vaag, dus hierbij een voorbeeld:

 


 

Voorbeeld

Stel, je hebt een artikel geschreven over het belang van eiwitrijk eten voor je lichaam. Dit is op zich niet uniek, omdat iedere serieuze sporter dit weet en er duizenden artikelen over geschreven zijn. De kans dat je hier unieke en vernieuwende informatie in gaat delen is dus ook bijna nul. Alhoewel het over het algemeen dus niet uniek is kan het voor jouw doelgroep, bijvoorbeeld ouderen, compleet nieuwe informatie zijn.


 

Bedenk je dus goed wat de doelgroep wel en niet weet voordat je iets schrijft, zodat je voor hen unieke informatie kan geven én de informatie aan kan laten sluiten op het kennisniveau van je doelgroep.

 

– Het is direct toepasbaar

Toepasbaarheid is belangrijk omdat de verstrekte informatie anders nooit tot uitvoer kan worden gebracht (en dus niet meer relevant is).

 

– Het heeft nieuwswaarde

Content met een bepaalde nieuwswaarde is vaak in een korte periode heel populair en neemt daarna in waarde af. Dit heeft ook weer te maken met relevantie en timing speelt hierbij dus een belangrijke rol.

 

– Het geeft inzicht

Het geven van een nieuw inzicht is eigenlijk hetzelfde als iemand een belangrijke (levens)les leren en kan dus van grote waarde zijn.

 

– Het is inspirerend of motiverend

In sommige bedrijfstakken is het geven van inspiratie of motivatie de belangrijkste vorm van waarde. Denk bijvoorbeeld aan een personal trainer in de sportschool, die geeft je behalve zijn expertise over voeding en training ook de motivatie om door te zetten en je doelen te bereiken.

 

Maar hoe kan jij het meest waardevol en relevant zijn voor je doelgroep?

Eigenlijk heel simpel gezegd: door in te spelen op een bepaalde behoefte, antwoord te geven op de vragen die je doelgroep heeft en te helpen met de problemen die ze ondervinden.

Als je hierop focust heb je automatisch een aantal van de hiervoor genoemde manieren om waardevol te zijn te pakken.

Je kan achterhalen wat jouw doelgroep interessant vindt door middel van de hiervoor besproken methoden om de doelgroep en hun problemen en vragen in kaart te brengen.

 


 

Voorbeeld

de Gamma

De Gamma speelt met de Gamma Klusadvies blog in op de problemen en vragen die de doelgroep heeft bij het uitvoeren van bepaalde klussen. Met een duidelijk stappenplan voor zo’n beetje iedere klus leveren ze ongelofelijk veel waarde en laten ze zien dat zij de expert zijn op dit gebied. Ook zullen ze hier direct meer verkopen uit halen door de bijpassende acties die ze bij iedere klus tonen. Een super slimme strategie dus!

 

Body & Fitshop

Waarschijnlijk heb je weleens van ze gehoord of er zelfs wat besteld, maar voor degene die het niet weten, Body & Fitshop levert voedingsupplementen aan sporters. Op de blog van Body & Fitshop staan onder andere trainingstechnieken, oefeningen voor bepaalde spiergroepen, het gebruik van supplementen, gezonde recepten en gastblogs van professionele atleten. Body en Fitshop zet hiermee dus een waardevolle blog voor sporters neer. Ook hier worden de eigen producten aanbevolen die, naast de effecten van de blog op lange termijn, zorgen voor een direct resultaat in het aantal verkopen.


 

 

Ben je geen doorgewinterde schrijver? Geen probleem!

Om je te helpen met het creëren van knallende content heb ik een checklist gemaakt die je precies vertelt waar je voor, tijdens en na het schrijven op moet letten. Zodat je zeker weet dat alles wat je schrijft waardevol en relevant is voor je doelgroep én van hoge kwaliteit is.

Hier direct te downloaden zonder naam & e-mailadres

 

Welke artikelen ga je de komende tijd schrijven?

Persoonlijk vind ik het ontzettend leuk om te brainstormen over mogelijke onderwerpen voor blog artikelen, maar het kan ook weleens lastig zijn om gestructureerd te blijven tijdens dit proces. Daarom zal ik je een simpele methode leren die ik zelf ook gebruik om in korte tijd een grote hoeveelheid onderwerpen en artikelen te verzinnen.

Het is gebaseerd op deze video van Pat Flynn (Engelstalige video. Je hebt de mogelijkheid om Nederlandse ondertiteling aan te zetten in Youtube, maar perfect is het zeker niet.) De video gaat eigenlijk over het opzetten van een structuur voor je boek maar werkt uitstekend voor het bedenken van nieuwe artikelen. Het gaat als volgt:

 

 

Stap 1: Schrijf de hoofdonderwerpen van je blog op verschillende post-it notes

 

Stap 2: Ga één voor één de onderwerpen af en schrijf alles wat ermee te maken heeft op (op aparte post-it notes, het liefst een andere kleur dan waar je de hoofdonderwerpen op hebt geschreven)

 

Stap 3: Organiseren: probeer verbanden te zien en de verschillende onderwerpen te groeperen. Omdat je post-it notes hebt gebruikt is het ordenen van de onderwerpen nu heel gemakkelijk.

 

Stap 4: Waarschijnlijk zie je na het groeperen nog een aantal gaten in het geheel, oftewel er missen misschien nog wat onderwerpen per groep. Vul dit waar nodig aan.

 

Stap 5: Bedenk per groep welke problemen of vragen iemand zou kunnen hebben. Hierbij kan je ook weer de verschillende onderwerpen af gaan die zich in elke groep bevinden. Schrijf de problemen en vragen op post-it notes óf zet deze in een tekstdocumentje onder elkaar.
Stap 6: Elk probleem of elke vraag is nu een potentieel artikel voor je blog. Nu is het tijd om “werk-titels” te verzinnen, oftewel titels die niet definitief zijn maar je wel een idee geven over wat voor soort artikel het gaat worden. Je kan meerdere soortgelijke vragen en problemen beantwoorden in één artikel of je focussen op één probleem of vraag per artikel.

 

 

 


 

Voorbeeld van mijn artikel

In het artikel dat je nu aan het lezen bent (awesome dat je al zo ver gekomen bent trouwens), behandel ik bijvoorbeeld meerdere vragen en problemen in één keer.

Ik geef in dit artikel onder andere antwoord op:

– Wat is een content strategie en wat moet ik me voorstellen bij een bedrijfsblog?

– Wat zijn de belangrijkste voordelen van een content strategie?

– Probleem: ik kan zelf geen blog maken. Oplossing in het artikel: Hoe je snel en gemakkelijk een blog online zet.

– Hoe breng je de doelgroep en hun vragen/problemen in kaart?

– Wat is eigenlijk goede content en hoe kan ik zelf goede content maken?

– Probleem: Ik weet niet waar ik over moet schrijven. Oplossing in artikel: Hoe je brainstormt om nieuwe onderwerpen voor je blog artikelen te bedenken

– Probleem: Ik ben geen goede schrijver en weet niet hoe ik artikelen moet schrijven. Oplossing in artikel: Het schrijven van artikelen.

– Hoe krijg ik hier dan resultaat uit? Antwoord in artikel: Hoe je met een blog lezers aanzet tot actie

– Wat kan ik doen om mijn blog nóg interessanter te maken?


 

Dit waren voor mij dus de belangrijkste vragen/problemen die ik rond het onderwerp bloggen had opgeschreven. Hier had ik de werktitel “ultieme gids” bij gezet, waardoor ik wist wat voor soort artikel ik wilde gaan schrijven. Het schrijven werd een stuk gemakkelijker omdat ik de opbouw eigenlijk al had uitgedacht. Want als je kijkt naar de opbouw van dit artikel, dan zie je de vragen bijna letterlijk terugkomen.

4. Content planning

 


Content planning klinkt fancy maar het is eigenlijk niets meer dan een overzicht, vaak in de vorm van een soort agenda, waarin je bijhoud welke content je wanneer gaat plaatsen. Het is een vrij simpele methode om de strategie, de continuïteit en het “ritme” van je blog te verbeteren.

Doordat je vooraf een planning maakt kan je bijvoorbeeld extra aandacht schenken aan:

 

De afwisseling tussen onderwerpen

Wil je jezelf bijvoorbeeld iedere periode focussen op een bepaald onderwerp of wil je juist zorgen voor variatie en de onderwerpen elkaar laten afwisselen? De keuze is aan jou, maar het is wel goed om hier vooraf over na te denken. Als je de hiervoor besproken brainstorm-methode gebruikt heb je al je mogelijke artikelen al in groepen verdeeld, wat het nog gemakkelijk maakt om ze strategisch in te plannen.

 

De afwisseling tussen soorten artikelen

Er zijn een groot aantal verschillende soorten artikelen die je zou kunnen schrijven. Denk bijvoorbeeld aan “how-to” artikelen, ultieme gids artikelen, opinie artikelen enzovoorts. Door na te denken over de afwisseling tussen deze verschillende soorten zal de lezer langer geïnteresseerd blijven.

Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de verschillen in lengte/grootte van een artikel en verschillende type media (video,audio, blogartikelen enz.) waar je de keuze van af kan laten hangen.

Later in dit artikel zullen we het gebruik van verschillende type media verder bespreken.

(Vraag jij je af welke soorten artikelen er nog meer zijn en hoe je ze zelf toe kan passen? Ontdek er meer dan 30 in dit artikel.)

 

Hoe vaak je nieuwe content plaatst

Kijk je vooruit, dan weet je uiteraard ook hoe vaak je de komende tijd nieuwe content gaat plaatsen én welke gaten in de planning je nog op moet zien te vullen.

 

Maar nu we het er toch over hebben, hoe vaak plaats je eigenlijk nieuwe content?

Veel mensen vragen het zich af, maar ik denk niet dat hier één goed antwoord op te geven is. Het hangt namelijk af van verschillende factoren. Zoals het blog onderwerp, de lezer, de afwisseling van je content en de tijd die jij of je werknemers eraan kan/kunnen besteden. Het ligt dus grotendeels aan jouw specifieke situatie en voorkeuren.

Wat je kan doen om meer regelmaat te creëren in de content die je plaatst, is een bepaalde tijd kiezen waarop lezers een specifiek soort content kunnen verwachten. Dit kan bijvoorbeeld een bepaalde themadag zijn die wekelijks terugkeert. Een aantal voorbeelden zijn: “washboard wednesday”, “marketing monday”, “Top Ten Tuesday” en “Caturday”.

(Ja, die laatste bestaat echt… zaterdag is blijkbaar een vaste dag in de week waarop er nóg meer kattencontent het internet op geknald wordt.)

Zoals je ziet wordt er een naam gegeven aan een specifieke dag die duidelijk en vooral makkelijk te onthouden is. De lezer weet hierdoor wat hem of haar te wachten staat en wanneer er weer iets soortgelijks zal verschijnen. Het is ook een extra motivatie voor jou om iedere week weer met goede content over dit onderwerp te komen.

Zelf heb je natuurlijk nog wel de vrijheid om binnen dit kader iets creatiefs/nieuws te bedenken. Maar bedenk wel dat je langere tijd dezelfde themadag aan wilt houden, dus maak het onderwerp niet te klein en specifiek. (plan ook hierbij ver genoeg vooruit.)

 


 

Wil je weten hoe je vandaag nog een contentplanning kan maken voor het komende jaar? En wil je een handige contentplanner downloaden? Lees dan het artikel “Contentplanning in 10 simpele stappen”


 

5. Aanzetten tot actie

 


Als je de lezer aan wilt zetten tot een bepaalde actie (en dat wil je!) is het van belang om op een strategische manier het doel van een artikel te bepalen.

Je wilt een lezer uiteindelijk altijd aanzetten tot een bepaalde actie, omdat de kans anders groot is dat ze na het lezen van een artikel gelijk weer weggaan en niet meer terugkomen.

 

Een actie kan bijvoorbeeld zijn:

– Deel dit artikel op social media

– Laat een reactie achter onder het artikel

– Neem contact met ons op

– Schrijf je in op onze mailinglijst

– Lees ook deze artikelen

– enzovoorts

 

Hierbij wil je altijd het volgende in gedachten houden:

Hoe meer je van je bezoekers vraagt, des te kleiner de kans dat ze het ook daadwerkelijk gaan doen.

 

Als je erover nadenkt werkt dit niet alleen online zo. Als ik je bijvoorbeeld vraag of je een glas water voor me wilt halen dan is de kans nog redelijk groot dat je dit wel voor me wilt doen (toch? 🙂 ).

Maar als ik vraag om een glas water en een boterham en of je ook meteen de hond uit wilt laten (die ik niet heb, maarja daarom is het ook een voorbeeld), dan is de kans ineens een stuk kleiner.

Bedenk dus van tevoren wat per artikel de belangrijkste actie is en focus je daarop. Je zou jezelf af moeten vragen: 1) waar heb ik het meest aan? en 2) welke actie heeft de laagste “drempel” voor de lezer (oftewel wat kost hen het minste tijd, geld en moeite).

 


 

Voorbeeld van mijn artikel

Voor het artikel dat je nu aan het lezen bent is mijn voornaamste doel bijvoorbeeld dat je jezelf inschrijft op mijn mailinglijst. Hier heb ik zelf het meeste aan omdat we dan in contact kunnen blijven en de kans groter is dat je een vaste bezoeker wordt. Om de drempel verder te verlagen of enigszins te compenseren voor de moeite, bied ik je in ruil daarvoor extra informatie waarvan de waarde groter is dan de uiteindelijke actie (hint, hint). Het is dus een duidelijk doel met uiteindelijk een win/win voor beide. *

*Wat ik zojuist heb beschreven is een effectieve online strategie die ik zelf ook toepas, namelijk e-mailmarketing. In de toekomst zal ik nog veel meer artikelen gaan plaatsen over dit onderwerp en hoe jij dit ook in kunt zetten. Wil je hiervan als eerste op de hoogte zijn? Schrijf jezelf dan in op m’n mailinglijst.


 

 

Tip: Pas wat we zojuist besproken hebben ook toe op je website. Iedere webpagina op je website zou namelijk een duidelijk doel moeten hebben voor meer effect.

 

 

6.  Het schrijven van artikelen

Wat zijn de meest belangrijke criteria waar je aan moet denken bij het schrijven van blog artikelen? Ik ga hier in op een aantal belangrijke (en vaak vergeten) punten waar je als schrijver van webteksten rekening mee moet houden.

 

Titel

Vooral online krijg je vaak alleen de titel van een artikel te zien (denk bijvoorbeeld aan social media) en moet je aan de hand daarvan beslissen of je de tekst die erbij hoort wilt lezen of niet. Wil je dat jouw artikel gelezen wordt? Dan zal je ervoor moeten zorgen dat de titel aandacht trekt, interessant is en/of laten zien dat er waardevolle informatie zal worden gegeven.

Dit kan je bijvoorbeeld doen door een:

 

statement te maken, het liefst een nogal ongewone/verrassende

“Vet eten help bij het afvallen”

 

ideale situatie te schetsen/belofte te doen

Vb: “Hoe ik in 2 maanden tijd 10 kilo ben afgevallen (en hoe jij dat ook kunt doen)”

 

vraag te stellen waarvan je al weet dat jouw doelgroep er het antwoord op wilt weten

Vb: “Hoe krijg je een sixpack?”

 

vraag te stellen waarop iemand niets anders dan “Ja” kan zeggen

Vb: “Wil jij ook meer winst maken met je bedrijf?”

 

– woorden toe te voegen die aanduiden dat er waarde wordt gegeven of een bepaalde emotie/reactie “triggeren”

Vb: woorden zoals stappenplan, blauwdruk en gids. Maar ook woorden zoals: Simpel, Stap-voor-stap, ontzettend, ongelofelijk, fouten, verspillen, enz.

(zet deze woorden strategisch in en gebruik ze met mate, anders verliest het zijn kracht of komt het ongeloofwaardig over)

 

Introductie

De eerste zinnen van je artikel zijn bepalend voor het percentage lezers dat doorleest of afhaakt. Een beetje te vergelijken met een eerste indruk tijdens een blind date, wil je hierbij ook op de juiste manier overkomen.

 

Omdat de eerste zinnen zo bepalend zijn zal je de interesse van de lezer moeten wekken en moeten laten zien dat je iets waardevols te delen hebt.

Geef bijvoorbeeld duidelijk aan wat je intenties zijn bij het schrijven van het artikel. Je wilt hen helpen met… of je wilt voorkomen dat…

 

Wat de lezer ook zal merken aan de introductie, is het tempo waarin er geschreven wordt. Daarmee bedoel ik niet dat ze weten hoe snel je kan typen, maar wel hoe snel je tot de kern van iets komt en echt waarde gaat bieden. Maak dus bij voorkeur een introductie die kort en krachtig is in plaats van uitgebreid en langdradig.

 

Wat veel “ervaren bloggers” doen, en wat ik daarom zelf ook ben gaan proberen, is de introductie als laatste schrijven. Misschien lijkt dat wat ongewoon maar als je erover nadenkt is het eigenlijk best wel logisch. Je weet dan namelijk precies wat je in het artikel gaat behandelen en hoe je perfect aan kan sluiten op wat je zal gaan vertellen.

 

Dit vind ik zelf erg prettig werken en er komt dan ook echt een betere introtekst uit die veel meer tot de kern komt. Ik moet wel zeggen dat ik vooraf wel een “ruwe” introductie schrijf die ik later weer volledig verander, omdat het anders toch vreemd aanvoelt om middenin je verhaal te beginnen.

Ik zou zeggen, probeer het uit en kijk wat voor jou persoonlijk het beste werkt 😉

 

Opmaak en componenten

De combinatie van de enorme hoeveelheid beschikbare informatie en de beperkte tijd van je lezers zorgt ervoor dat de aandachtsspanne erg kort is. Mensen beslissen vaak in een oogopslag of ze een bepaald stuk wel of niet willen lezen. Om te voorkomen dat bezoekers massaal wegklikken wil je geen pagina’s vol met enorme lappen tekst die maar achter elkaar door gaan.

Ook willen lezers vaak door een tekst heen kunnen scannen en alleen de delen lezen die voor hen het meest interessant zijn.

Wil je een interessante en makkelijk leesbare opmaak die ook geschikt is voor mensen die “scannend lezen”, dan kan je de volgende punten toepassen:

 

– Subtitels en koppen

Door het gebruik van onder andere subtitels en koppen verdeel je teksten in kleinere stukjes die zorgen voor meer structuur. Het maakt het verloop van het artikel in één opslag duidelijk waardoor scannend lezen een stuk gemakkelijker wordt.

 

– White space design

Om het geheel niet overweldigend over te laten komen zal je voldoende “witte ruimte” open moeten houden. Dit kan bijvoorbeeld door op strategische plekken regels over te slaan, wat zorgt voor een “luchtige” tekst. Het gevolg is ook dat je kleinere alinea’s creëert dan dat je misschien gewend bent (soms zelfs van één regel). Een lezer krijgt zo het idee dat hij/zij veel sneller door het artikel heen gaat en dus door blijft lezen (“ooh, ik ben al op de helft van de pagina!”).

 

– Afbeeldingen

Behalve door meer ruimte in je tekst aan te brengen kan je de opmaak ook interessanter maken door middel van afbeeldingen (later in het artikel gaan we hier verder op in). Zorg er natuurlijk wel voor dat de afbeeldingen daadwerkelijk iets toevoegen aan de inhoud of de beleving van je lezer.

Afbeeldingen op logische punten in het artikel kunnen ervoor zorgen dat de lezer soms even op adem kan komen.

Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft zoals “De 10 beste vakantiebestemmingen binnen Europa”, dan zou je na elke bestemming een afbeeldingen toe kunnen voegen van de betreffende plaats. Dit geeft de lezer een beeld van de bestemming en voegt dus iets toe. Daarnaast is het een logische plaats in de tekst voor een afbeelding en heeft de lezer na elk punt even iets om naar te kijken voordat hij/zij verder gaat.

 

– Video’s

Je kan binnen een artikel ook gebruikmaken van video’s, denk bijvoorbeeld aan het embedden van een Youtube-video (het gebruik van video’s bespreken we later in dit artikel). Alhoewel video je artikel een stuk interessanter kan make zal je echter de afweging moeten maken of dit de lezer niet te lang afleid van het verhaal dat je probeert te vertellen. In tegenstelling tot een afbeelding, waar lezers vaak slechts enkele ogenblikken aandacht aan schenken,  duurt een video al snel enkele minuten.

 

– Meerdere pagina’s per artikel

Je kan ervoor kiezen om een artikel te verdelen over een aantal pagina’s. Het belangrijkste voordeel hiervan is dat het minder overweldigend overkomt, wat de kans vergroot dat de lezer doorleest. Ook komt het natuurlijk de laadtijd van je artikel ten goeden.

Een belangrijk nadeel is echter dat de lezer de tekst veel minder goed op bijvoorbeeld waarde en lengte kan schatten. Het volledig scannen van de tekst in één keer is namelijk niet meer mogelijk. Een goede introductie van wat er besproken wordt in het artikel kan hierbij helpen, evenals het wekken van interesse voor de komende pagina’s (aan het einde van de voorgaande pagina).

 

Taalgebruik

De manier waarop je schrijft en de woorden die je gebruikt zijn erg bepalend voor de ervaring van de lezer en het beeld dat hij/zij van je krijgt. Het is daarom belangrijk om je eigen schrijfstijl en “stem” te vinden/ te bepalen. Wil je bijvoorbeeld op een persoonlijke/informele of juist op een zakelijke manier gaat schrijven?

Zelf denk ik dat je (in bijna iedere situatie) met persoonlijke teksten sneller een band met de doelgroep opbouwt. En waarom zou je niet gewoon jezelf kunnen zijn? Het is ook niet voor niets dat zelfs de grote bedrijven niet meer met een formele toon bloggen.

 

“Mensen willen teksten lezen van andere mensen en niet van bedrijven”

 

Verhalen, emoties en adviezen komen nu eenmaal veel beter over als je het gevoel hebt dat je de schrijver kent.

 

(Mocht je toch formele teksten willen schrijven, besteedt dan extra veel aandacht aan de aantrekkelijkheid en deelbaarheid ervan.)
Daarnaast  word je content een stuk interessanter als je de lezer direct aanspreekt. Dit betekent dus dat je niet continue in de verleden tijd praat en dat je zo natuurlijk mogelijk je verhaal vertelt. Doe bijvoorbeeld alsof je de tekst aan een goede vriend schrijft en probeer in de taal van de lezer te spreken.

 

Tip: Lees de tekst die je hebt geschreven hardop voor. Hoe vind je jezelf overkomen als je het voorleest? en klinkt het als iets wat jij zou zeggen?

 

Maak het jezelf gemakkelijk en zorg dat je voortaan zonder problemen écht goede artikelen schrijft door hieronder de content checklist te downloaden.
Hier direct te downloaden zonder naam & e-mailadres

7. Pimp my blog!Hoe maak je een blog beter en interessanter?

 

“Mobiel-vriendelijke” website

Een mobiel-vriendelijke website is tegenwoordig geen luxe meer, maar een vereiste. In 2015 werd al duidelijk dat een meerderheid van de zoekopdrachten in Google kwam van mobiele apparaten. Grote kans dus dat jouw blog ook vaak via een mobiel apparaat wordt gelezen.

Daarnaast was 2015 ook het jaar waarin Google een update uitvoerde die ook wel de “mobilegeddon” wordt genoemd, omdat mobiel-vriendelijke websites vanaf dat moment de prioriteit kregen in de zoekresultaten.

Een mobiel-vriendelijke website is dus van groot belang. Iedereen die wil beginnen met bloggen raad ik aan om er goed op te letten dat, wanneer je voor WordPress gaat, het thema dat je kiest mobile responsive is. Misschien weet je het al, maar dit is de (Wikipedia) definitie van een responsive webdesign:

 

Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm,

zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

– Wikipedia.org

 

Wil je weten of jouw huidige website mobielvriendelijk is? Doe dan hier de “Mobiel-vriendelijke test” van Google door simpelweg je website in te typen.

Mocht je website hier niet goed uit komen, dan raad ik je aan om eens contact op te nemen met een web-developer of zelf met een nieuw responsive WordPress thema aan de slag te gaan.

 

Afbeeldingen

Zoals we al eerder besproken hebben kunnen afbeeldingen de opmaak van je artikelen en je website in het algemeen een stuk interessanter maken. Maar het vinden van bijpassende afbeeldingen die ook nog betaalbaar (of eigenlijk het liefst gratis) zijn is best wel lastig.

Het is namelijk niet aan te raden om afbeeldingen die je op Google hebt gevonden zomaar op je website te gebruiken. Ook het gebruik van afbeeldingen van andere websites, zonder dat je specifiek toestemming hebt om die afbeelding te gebruiken, kan je ontzettend veel gedoe en zelfs hoge boetes opleveren. Dus doe dat maar niet…Gelukkig zijn er een groot aantal websites waar je uitstekende foto’s, afbeeldingen en iconen vandaan kan halen, gratis of tegen een redelijke prijs.

 

Heb jij even geluk dat ik het internet al heb afgezocht voor een aardige lijst van deze websites. De lijst die ik heb samengesteld kan je hier vinden in mijn artikel “Hier vind je de beste (gratis) stockfoto’s voor je blog/website”.

 

Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf de fotograaf uithangen en je eigen foto’s gebruiken. Om je foto’s te bewerken hoef je niet eens een tovenaar te zijn met Photoshop (of überhaupt Photoshop te hebben). Met eenvoudigere gratis software kom je namelijk al een heel eind. Je kan bijvoorbeeld de gratis software van Google gebruiken genaamd “Nik Collection photo editing software”, die kan je hier downloaden. Zelf kan ik je weinig over deze software vertellen omdat ik Photoshop gebruik (ondanks dat ik er echt enorm onhandig mee ben), maar aan de functies en beoordelingen van de software te zien is dit waarschijnlijk het beste gratis beschikbare alternatief.

 

————————————–

Ga je erop uit om foto’s te maken? Dan zal je er wel op moet letten wie er op de foto staat en of je de toestemming hebt van deze persoon/personen om de foto openbaar te maken (oftewel portretrecht). Wil je het op safe spelen, dan kan je met behulp van dit formulier van de nationale beeldbank een officiële toestemming laten vastleggen.

————————————-

 

Een andere manier om aansprekende afbeeldingen te maken (vanuit je luie stoel) is met behulp van een programma als Canva (Canva.com).

Dit is een online programma waar je gratis gebruik van kan maken en vooral mooie tekst-afbeeldingen mee kan maken. Vaak doen dit soort afbeeldingen het ook goed op social media, denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen met quotes zoals die hieronder. (gemaakt met Canva)

 

We need to stop interrupting what people are interested in and be what people are interested in - craig davis prowinst.nl

 

 

Video

Het gebruik van video op je blog kan enorm veel voordelen opleveren, veel mensen vinden het bijvoorbeeld makkelijker om een video te kijken dan te lezen. Daarnaast blijkt uit verschillende onderzoeken dat audiotekst en beeld gecombineerd een beter effect heeft op het geheugen, oftewel de kijker leert op een efficiëntere manier (en jij bent dus van grotere waarde).

 

Wat ook een belangrijk voordeel is bij het gebruik van video is dat, wanneer jij zelf te zien bent in de video, je persoonlijkheid beter naar voren komt. Dit zorgt ervoor dat de kijker een betere band met je krijgt en het gevoel heeft dat hij/zij je beter kent dan wanneer je een tekst schrijft. En zoals je weet is vertrouwen ook een zeer belangrijke factor in het verkoopproces.

 

Wil je wel een video opnemen maar ben je er nog niet klaar voor om zelf voor de camera te gaan zitten? Dan zou je kunnen beginnen met het opnemen van alleen je computerscherm en stem. Hiervoor zijn speciale (gratis) programma’s beschikbaar zoals “screenflow” voor mac en “camtasia” en “open broadcaster software” voor windows. Op je computerscherm kan je dan bijvoorbeeld een bepaald proces laten zien of een presentatie maken en de slides tonen die je gesproken verhaal ondersteunen.

 

Slides

Slides (oftewel dia’s zoals bij een powerpoint) kan je ook in je blogartikelen verwerken, zodat bezoekers zelf door de dia’s heen kunnen klikken. Het inzetten hiervan heeft daarnaast nog een aantal andere belangrijke voordelen en is meer dan alleen een gemakkelijke manier om informatie over te brengen. In Nederland wordt het eigenlijk nog veel te weinig gebruikt (kans!) en het mooie is… het gebruik ervan kan je meer website bezoekers opleveren!

Bekijk het artikel “Contentplanning in 10 simpele stappen” om een voorbeeld van een blogartikel met slides te bekijken.

Wil dit zelf ook gaan toepassen? Dan kan dat via Slideshare.net

 

Audio

Als we het hebben over audio als toevoeging op een blog, dan gaat het vaak over podcasts. Podcasten is al jaren enorm groot in de VS, terwijl het in Nederland nog een beetje achterblijft. Misschien heb je er zelfs nog nooit van gehoord, daarom even in het kort:

 

Een podcast is eigenlijk een soort online radioprogramma via het internet, waardoor je het op je computer of mobiele apparaten kan afspelen. Anders dan met een radioprogramma is een podcast gemakkelijk en goedkoop op te zetten, waardoor ook veel “gewone mensen” (oftewel radio amateurs) hun eigen audio kunnen uitzenden.

 

Audio kan enorm veel toevoegen aan je huidige “aanbod” omdat het op hele andere momenten informatie aan mensen kan leveren dan met bijvoorbeeld tekst of video.

Ik luister zelf bijvoorbeeld elke morgen naar podcasts via m’n telefoon terwijl ik in de auto zit. Als je aan het rijden bent is het niet mogelijk (of in ieder geval sterk af te raden) om teksten te lezen of video’s te bekijken, maar het is dus wél mogelijk om een podcast te beluisteren. Luisteraars kunnen dus de tijd die ze normaal onbenut laten (bijvoorbeeld tijdens het autorijden, hardlopen, wandelen, fitnessen, boodschappen doen enz.) goed besteden en nog steeds waardevolle informatie van je ontvangen. Op deze manier zorg je er dus voor dat je jezelf echt in iemand zijn dagelijksleven/levensstijl kan passen. Denk aan waar we begonnen:  Je boodschap moet overgebracht worden WAAR, WANNEER en HOE jouw doelgroep dat wil.

 

———————————————

Zelf heb ik dit nog niet geïmplementeerd, maar heb jij dat wel? Dan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen. Het zou voor mij, maar ook voor andere lezers, enorm waardevol zijn als je jouw ervaringen zou willen delen in de reacties onder dit artikel.

——————————————–

 

Gastblogs

De naam zegt het eigenlijk al, gastblogs zijn artikelen die niet door de eigenaar van de blog geschreven zijn maar door een externe persoon of partij. Dit is een mooie manier om je blog nog waardevoller te maken, bijvoorbeeld met informatie die je niet zelf kan geven, denk dan bijvoorbeeld aan experts uit een ander vakgebied. Daarnaast is de kans groot dat de gastschrijver zijn/haar achterban doorverwijst naar jouw blog om het artikel te lezen (meer bezoekers!).

 

De belangrijkste vragen die je jezelf zou moeten stellen voordat je bij gastblog artikelen op de “Publish” knop drukt zijn:

– Kan de betreffende persoon iets waardevols toevoegen?

– Is de betreffende persoon een expert/autoriteit binnen zijn/haar vakgebied?

– Sluit het artikel aan bij de doelstellingen, richtlijnen en waarden van mijn blog?

– Heeft hij/zij een (online) achterban en in hoeverre sluit deze aan bij mijn doelgroep? (Belangrijk, maar niet perse noodzakelijk)

 

In plaats van jouw gasten een artikel te laten schrijven zou je ze natuurlijk ook kunnen interviewen, waarbij je dan weer de keuze hebt uit tekst, audio of video.

Gastblogs zijn potentiële win-win-win situaties, want jouw blog is weer een goed artikel rijker en je krijgt meer bezoekers (afkomstig van de gastblogger), de gastblogger krijgt meer bekendheid en vergroot zijn/haar autoriteit en de lezers ontvangen waardevolle informatie.

Aangezien alle partijen er hun voordeel mee doen, zou je ook zelf op zoek kunnen gaan naar andere websites waar je een gastblog voor zou kunnen schrijven. Het is een goede manier om je bekendheid, autoriteit en uiteindelijk bezoekers naar je website te vergroten.

 

Wat ik je (mee) wil geven

Pfffoe dat was ‘m dan, “de ultieme bedrijfsblog gids”. Allereerst natuurlijk heel erg bedankt dat je jouw kostbare tijd en aandacht aan dit artikel hebt besteed én een applausje dat je het tot het einde hebt gelezen!

Het is natuurlijk een enorme hoeveelheid informatie en misschien ben je inmiddels het begin alweer een beetje kwijt. Don’t worry, zo gaan dat soort dingen nu eenmaal. Gelukkig heb ik daar rekening mee gehouden.

Op basis van dit artikel heb ik de “content checklist” voor je gemaakt, waarmee je kan zorgen dat het creëren van knallende content een stuk gemakkelijker wordt. Aan de hand van deze checklist weet je dus precies waar je voor, tijdens en na het schrijfproces op moet letten, zodat je zo gemakkelijk en gestructureerd mogelijk nieuwe content kan maken.

Heb je ‘m nog niet gedownload? Doe dat dan hieronder.

 

Hier direct te downloaden zonder naam & e-mailadres

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You may also like