Waarom Facebook advertising niet voor je werkt (en hoe je het wel kan laten werken)

Waarom Facebook advertising niet voor je werkt (en hoe je het wel kan laten werken)

Facebook advertising werkt voor sommige ondernemers ontzettend goed en voor andere niet.
Waar ligt dat aan? Is je tekst of afbeelding misschien niet aansprekend genoeg? Of is er een verkeerde doelgroep gekozen? Nee, in de meeste gevallen heeft het niets met de advertentie of met Facebook te maken.
Dus wat is het dan wel?

Laten we beginnen met wat Facebook advertising in essentie is en wat het voor je kan betekenen.

Facebook advertising is 1 van de vele manieren om bezoekers (traffic) naar een door jou gekozen pagina/link te sturen. Vaak is dit een pagina op jouw platform, oftewel je website, waar je bezoekers een bepaalde actie wilt laten ondernemen. Als jouw advertentie en targeting goed is behoren die bezoekers ook tot jouw doelgroep en dat KAN dus heel goed voor je uitpakken. Want je hebt dan tenslotte meer potentiële klanten over de vloer.

 

Het grootste deel van alle Facebook advertenties trekken bezoekers die geheel onbekend zijn met jou, je bedrijf en je product. En op de pagina waar je ze heen leidt probeer je ze een bepaalde actie te laten ondernemen. Die actie zou voor de bezoeker een hele kleine stap moeten zijn, want ze kennen je niet en durven een grote investering (in tijd en/of geld) nog niet aan.

 

En daar gaat het fout…

De eerste actie waar je op aanstuurt bij onbekenden is te hoog gegrepen. Je staat aan het begin van een “relatie” met een potentiële klant en vraagt gelijk teveel van de ander.

Om Ryan Deiss maar even te quoten;

 

“je vraagt ook niet op de eerste date “wil je met me trouwen?”

 

Dus; wat je wilt is een natuurlijke, stapsgewijze aanpak om het vertrouwen te laten groeien.

 


Een voorbeeld:

Fb ads trajecten voorbeeld image


 

De reeks van stapsgewijze acties vormen dus samen een traject, wat ervoor moet zorgen dat je uiteindelijk van bezoekers klanten maakt (en dat hoeft dus niet in 1x).

Zo’n traject kan echt een ware marketing machine voor je worden en wordt ook wel een Sales Funnel genoemd.

 

Dit is waar veel ondernemers de mist in gaan…

ze denken niet in Funnels en hebben dus een niet werkende machine (of zelfs helemaal geen machine) om van bezoekers klanten te maken. Er wordt geen traject neergezet , maar er wordt met behulp van Facebook dus wel gezorgd voor de input.

Maar al gooi je nog zoveel bezoekers (en geld) in een niet werkende machine, er zullen nooit (genoeg) klanten uitkomen om echt het verschil voor je te maken. De investering weegt niet op tegen de uitkomst(het aantal klanten) en Facebook advertising is niet meer interessant voor de groei van je bedrijf.

Het klinkt heel lullig, maar het maakt in zo’n geval dan niet meer uit hoe goed je advertentie is en hoeveel bezoekers je doorstuurt.

 

MAAR…

Ben je als ondernemer WEL in staat om een effectieve sales funnel neer te zetten dan maak je van jouw website dus een ware marketing machine. Als je dit voor elkaar hebt hoef je nog maar 1 ding te doen en dat is zorgen dat er voldoende input is voor de machine om aan jouw gewenste omzet te komen. (En dan werkt Facebook dus ontzettend goed!)

 

Dus hoe kan je Facebook advertising – of eigenlijk online activiteiten in het algemeen – wel laten werken?

Begin met het denken in (geautomatiseerde) funnels en zet een traject neer wat je constant kan verbeteren en aanscherpen. Als je eenmaal een funnel hebt neergezet en hebt getest is het tijd om er flink wat bezoekers naartoe te halen en dan is Facebook een zeer goede optie 😉

 

Wil je beginnen met het opzetten van winstgevende Sales Funnels? Download dan het gratis e-book!

You may also like