3 stappen naar structuur in al je online activiteiten
Zit er nog geen vast “systeem” in alles wat je online doet?
Plaats je af en toe iets op Facebook of Linkedin ..
Of schrijf je eens een e-mail ..
Maar zit er nog geen consistent systeem achter?
Dan is het tijd om over jouw online strategie na te gaan denken ..
Maar als je een duidelijke online strategie wilt opzetten ..
Waar begin je dan?
Wat verdient als eerste jouw volle focus en aandacht?
Is dat…
Facebook?
Bloggen?
Linkedin?
E-mailmarketing?
Webinars?
Of misschien ..
Je website?
In dit artikel bespreek ik een aantal stappen die je helpen om dit zo gestructureerd en efficiënt mogelijk te doen ..
Want het laatste wat je wilt is alles in de verkeerde volgorde uitvoeren ..
En in het proces veel omzet mislopen ..
Ready?
…
Alright!
Stap #1 – Stop met Rennen
Je bent nu vast van alles aan het doen ..
Maar als het geen deel uitmaakt van een groter geheel ..
Oftewel een degelijke strategie ..
Dan zal het niet zoveel uithalen!
Stop er even mee ..
En ga naar stap 2
Stap #2 – Eerst denken (dan doen)
Dit is de stap waarin je gaat bedenken hoe jouw vast traject eruit gaat zien ..
Oftewel, welke Sales Funnel(s) je neer gaat zetten.
Hoe kom je daar achter?
A ) Je bekijkt wat je nu doet, wat bij je past en welke activiteiten het beste aanslaan bij jouw doelgroep ..
B ) Hieruit maak je een (kleine) selectie ..
C ) Je kijkt op welke manieren je de geselecteerde “tactieken” in deze 3 fases neer kan zetten ..
D ) Maak het geheel visueel en teken uit welke stappen er in je Sales Funnel voorkomen, zoals in het voorbeeld hieronder.
Dit zijn de uitgeschreven “stappen” die er worden doorlopen in deze funnel:
Stap 1:
De bezoeker komt aan de bovenkant binnen via 1 van de bezoekersstromen (traffic sources), bijvoorbeeld door een Facebook Advertentie.
Stap 2:
De bezoeker komt op een landingspagina uit, waar hij/zij een gratis weggever kan krijgen in ruil voor naam en e-mailadres. Er staat nu video serie maar dit zou ook iets anders kunnen zijn, zoals een e-book of een checklist of iets dergelijks.
Het gaat erom dat het iets is waar de bezoeker waarde aan hecht en wat handig is op weg naar de oplossing voor zijn/haar probleem.
(Geef je geen waarde of is dit niet duidelijk genoeg gecommuniceerd? dan wordt er niet gedownload & verlies je de bezoeker.)
Stap 3:
De bezoeker vult zijn/haar naam en e-mailadres in en ontvangt (na bevestiging) een mail met de gratis weggever.
Stap 4:
Er volgt een geautomatiseerd e-mailtraject (een autoresponder) waarin je verwijst naar jouw “verkooppunt”. Een verkooppunt is in dit geval dus een sales page maar het kan ook een telefoongesprek of webinar zijn.
Het verschilt per persoon vanaf welke e-mail je begint met het toesturen naar een verkooppunt.
(Zelf heb ik hier een paar trucjes voor gevonden die ik met je deel in m’n e-mails 😉 )
Stap 5:
Als iemand de eerste aankoop heeft gedaan kan je erna of erbij nog andere producten aanbieden (net als bij de Mcdrive). En de waarde per klant verhogen.
wil je hier meer over ontdekken? En meer hulp & inspiratie bij het maken van jouw Sales Funnel(s)?
Lees dan mijn gratis e-book “Lead Relatie Funnels”
Stap #3 – De juiste volgorde
Dus nu heb je jouw funnel uitgetekend ..
Dan is alsnog de vraag..
“Waar begin ik?”
Laat ik je eerst kort vertellen waar je !NIET! moet beginnen ..
(Dan snap je zo waar je WEL moet beginnen)
Begin NIET bij Facebook ..
Of LinkedIn ..
Of welke Social Media dan ook!
Waarom?
Hiermee trek je nieuwe mensen aan ..
Maar je hebt nog geen vervolgtraject ..
Dus het is alsof je vissen vangt ..
En ze daarna in een kapot net bewaard ..
Niet handig dus ..
.
.
Begin daarom ..
1 ) van achter naar voren te werken
2 ) met dingen die niet eenmalig zijn, maar dingen die je 1x neerzet en daarna voor je blijven werken..
In de Sales Funnel die ik je net liet zien, begin je bijvoorbeeld bij je automatische e-mail traject.
Daarna werk je je weg naar boven, naar de weggever en dan zo tot aan de traffic ..
En terwijl je dat neer hebt gezet en een lijst aan het bouwen bent ..
Werk je aan je Sales Pagina, webinar, wat dan ook ..
Omdat dan de rest al voor je aan het werk is!
Wat als je dit niet zou doen?
Stel bijvoorbeeld je hebt een hele Facebook campagne neergezet met allerlei berichten die je gaat plaatsen ..
Misschien zelfs advertenties ..
Dan komen ze op je lijst…
Maar ontvangen ze niets bijzonders ..
Er is geen traject ..
En dan?
Dan verlies je de “momentum” ..
Ze zijn niet meer in die “mood” en vergeten je ..
Je raakt iedereen die je dan binnenbrengt dus uiteindelijk kwijt ..
Nu weet je hoe je dat voorkomt!
Ik hoop dat dit je op weg helpt ..
Kan je wel wat hulp gebruiken bij het creeren van een online strategie ..
En wil je meer weten over het neerzetten van Funnels ..
Download dan m’n e-book hieronder ..
**kleine sneak peek **
Ontvang je m’n e-book ..
Dan ontvang je ook de uitnodiging voor mijn gratis online training 🙂
Waarin je leert hoe je Funnels neerzet die:
1 ) Relaties & Vertrouwen opbouwt met jouw doelgroep
2 ) Een lijst opbouwt met ALLEEN de meest leuke & enthousiaste Leads
3 ) Hoe je meer en slimmer kan automatiseren ..
En meer 😉