Kennisbank: wat is…

Hieronder staan de belangrijkste (marketing)termen die ik regelmatig gebruik. Natuurlijk is deze kennisbank nooit af en blijven er termen bijkomen.
Klik op het “+” tekentje en zie mijn uitleg bij de begrippen.

Sales Funnel

Een Sales Funnel

Een Sales Funnel is een traject wat je (online) neerzet om bezoekers uiteindelijk 1 of meerdere producten te laten kopen. Het is vaak geheel of deels geautomatiseerd, heeft als input bezoekers en als output klanten / omzet.

E-mailmarketing

E-mailmarketing

E-mailmarketing wordt vaak verward met spam, maar heeft er eigenlijk niets mee te maken. E-mailmarketing is namelijk het verkrijgen van e-mailadressen die iemand vrijwillig heeft gegeven. Er is in dit geval dus altijd toestemming gegeven om naar dit e-mailadres te mogen mailen.

 

Spam = ongevraagd mailen zonder toestemming van de ontvanger

E-mailmarketing = mailen met toestemming van de ontvanger

 

Vervolgens kan je in contact komen met je leads en een aanbod doen.

Opt-in formulier

Een opt-in formulier

Een online formulier wat ingevuld wordt door een bezoeker om op je e-maillijst te komen. Vaak vraagt dit formulier niet meer dan (voor)naam en e-mailadres.

Autoresponder

Een autoresponder (traject)

Een autoresponder is een onmisbaar onderdeel van e-mailmarketing. Bij nagenoeg alle e-mailmarketingprogramma’s heb je deze mogelijkheid, waarmee je een reeks e-mails in kan plannen. Deze worden vervolgens met een door jou gekozen interval verstuurd naar de mensen die zich inschrijven op je mailinglijst.

Hieronder een voorbeeldafbeelding van het inplannen van een autoresponder traject.

Traffic

Traffic

Traffic (oftewel verkeer) is een ander woord voor bezoekersstroom. Deze bezoekers worden (vrijwillig) van een externe pagina naar jouw platform (bjiv. je website) gestuurd. Traffic is de input voor je Sales funnel(s), waarvan het de bedoeling is dat er daarna een X aantal klanten uitkomen.

Content

Content

Letterlijk, inhoud. Het is wat je plaatst op het internet: teksten, video’s, audiofiles, documenten enz.

Gratis weggever / Freebie

Gratis weggever / Freebie

Een freebie of gratis weggever is een bepaalde download die je (de naam zegt het al) gratis weggeeft in ruil voor een inschrijving voor je e-maillijst.

Landingspagina

Landingspagina

Een landingspagina is een aparte pagina met maar 1 doel en 1 actie die je kan doen, bijvoorbeeld het invullen van een naam en e-mailadres voor een gratis weggever.
Dit is een voorbeeld van een landingspagina.

Upgraded content

Upgraded content

Een download die past bij een specifiek blog artikel. De download is dus eigenlijk een “upgrade” bij het originele stuk.

Conversie(percentage)

Conversie(percentage)

Een procentuele uitdrukking van het eindresultaat (output) ten opzichte van de input.

Bijvoorbeeld, 1000 bezoekers gaan naar je salespagina en uiteindelijk krijg je hieruit 10 klanten.

Het conversiepercentage is in dit geval 1%.

Tijdens het testen en bijschaven van je salesfunnels is dit 1 van de belangrijkste kerngetallen, aangezien het bepalend is wat er onder de streep voor je bedrijf uitkomt. Het geeft aan hoe effectief en winstgevend je sales funnel daadwerkelijk is.

Customer Lifetime Value

Customer Lifetime Value

Dit is de totale waarde per klant, gebaseerd op de uitgave van klanten.

Net als het Conversiepercentage is dit 1 van de belangrijkste kerngetallen, aangezien het aangeeft hoeveel omzet je gemiddeld per klant behaald.