Blog inspiratie: 30 soorten artikelen voor meer creatieve blog ideeën
Heb je even wat meer moeite met het bedenken van nieuwe, originele artikelen voor je blog? Of merk je dat jouw laatste posts iets teveel van elkaar weg hebben? Geen zorgen. Je hoeft maar een blik te werpen op deze lijst en je planning zal voor de komende maanden weer gevuld zijn met fantastische ideeën.
Wil je deze lijst binnen handbereik houden voor je volgende brainstormsessie? Dat kan!
Without further ado, de 30 soorten artikelen:
How-to post
De naam zegt het eigenlijk al, je legt uit hoe je iets moet doen. De meest gemakkelijke voorbeelden waar je aan kan denken zijn een doe-het-zelf blog of een blog over koken.
Ultieme gids
Je gaat all out over een bepaalt onderwerp en zorgt voor een schat aan informatie waar de lezer nog veel vaker op terug kan vallen. Denk bijvoorbeeld aan “De ultieme bedrijfsblog gids”.
Blogserie
Je kondigt van tevoren een blogserie aan en publiceert de verschillende delen over een bepaalde periode van tijd. Dit is vaak een groter onderwerp wat lastig in één artikel te omvatten is en gemakkelijk onder te verdelen is in verschillende secties/onderdelen. Het uiteindelijke resultaat komt vaak overeen met een ultieme gids, alleen is de informatie uitgesmeerd over meerdere artikelen/webpagina’s. Heeft iemand deel 1 gelezen? Dan is de kans groot dat ze ook de delen daarna gaan lezen en dat ze jouw blog meerdere keren bezoeken.
Vertel een verhaal
Onderschat nooit de kracht van een goed verhaal! Het vertellen van verhalen is iets wat wij als mensen al duizenden jaren doen en wat bijna automatisch gaat. Om een verhaal extra sterk te vertellen kan je gebruikmaken van bepaalde verhaal structuren. Denk bijvoorbeeld aan een heldenverhaal, waarin een bepaalde transformatie van gemiddeld of zelfs ondergemiddeld naar (ver) bovengemiddeld beschreven wordt. Zo zijn er nog veel meer soorten verhalen waar ik graag een ander artikel aan zou wijden (zodra deze er is zal ik hier een link plaatsen).
Hypothetisch vraagstuk
“Wat als…” je schetst een fictieve situatie en behandelt het alsof het echt gebeurt. Dit soort artikelen kunnen zeker interessant en/of vermakelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan een artikel als “wat als er een zombie-apocalypse uitbreekt?” Om deze ene vraag te beantwoorden kan je natuurlijk een enorm artikel schrijven en als je doelgroep ook geïnteresseerd is in dit onderwerp zal het zeker leuke reacties opleveren. Als jij zo’n artikel hebt geschreven, laat het me weten, dan ga ik ‘m zeker lezen ;).
Kritiek post
Je levert kritiek op bijvoorbeeld een bepaalt bedrijf, persoon, onderwerp of een bepaalde aanpak. Voordat je dit doet kan je beter van tevoren bedenken wie je hiermee mogelijk voor het hoofd stoot en wat de gevolgen kunnen zijn. Je wilt niet bekend staan als degene die overal alleen maar kritiek op heeft. Dit kan je mogelijk ook voorkomen door in plaats van alleen kritiek ook met een passende oplossing te komen.
Ondanks dat deze aanpak niet altijd even goed is voor het uitbreiden van je vriendenkring zijn heel veel mensen wel groot/bekend geworden door het schrijven van dit soort artikelen.
Hou het wel bij de onderwerpen die aansluiten op jouw vakgebied. Het is logisch dat je geen discussie begint over politiek of geloof waarmee je toch alleen mensen zal beledigen.
Opinion post
Dit lijkt me duidelijk: je geeft je mening over een bepaalt onderwerp. Het doel hierbij is echter niet om, zoals hiervoor besproken is, alleen kritiek te leveren. Je wil juist een onderwerp van verschillende kanten belichten en eventuele tegenargumenten weerleggen.
Contests
Er valt iets te winnen voor de beste, meest creatieve of meest interessante inzending. Dit is een leuke manier om je doelgroep te betrekken bij je bedrijf. Je kan bijvoorbeeld een wedstrijd houden voor de leukste productomschrijving, de meest creatieve manier om jouw product te gebruiken, een nieuw logo enzovoorts.
De keerzijde van dit soort wedstrijden is dat er maar één winnaar is en vele verliezers, maar daar vind je vast wel een oplossing voor.
Brainstorm blogpost
Je probeert de lezer mee te nemen in je denkproces en bespreekt een (groot) aantal ideeën of opties. Je kan hierbij de lezer eventueel de mogelijkheid geven om zelf mee te denken en input te leveren. Het is natuurlijk een goede manier om meer te weten te komen over de doelgroep. Je zou dit zelfs kunnen doen als je twijfelt welk nieuw product je moet gaan aanbieden, bespreek de opties en vraag de lezers te reageren waar ze het meest geïnteresseerd in zijn.
Updates
Je kan een update geven waarin je laat weten waar je bent in een bepaalt proces of aangeeft waar je op dit moment mee bezig bent (dit kunnen dus ook niet-zakelijke dingen zijn). Zo geef je volgers die geïnteresseerd in je zijn de mogelijkheid om je op de voet te volgen en met je mee te leven.
Updates kunnen ook gaan over een nieuw product en hoe ver je bent in het creëren ervan. Hiermee kan je mensen alvast een beetje “opwarmen” voor dat ene grote moment, de productlancering.
Eigen bevindingen of onderzoek
Je hebt een onderzoek gedaan of hebt de afgelopen tijd iets uitgetest en je deelt er nu de resultaten van. Dit zou je goed kunnen toepassen in combinatie met een infographic, wat me brengt bij het volgende punt.
Infographic
Dit is eigenlijk het uitleggen van een proces of het delen van bepaalde onderzoeksresultaten in de vorm van een duidelijke (, uitgebreide) afbeelding.
Inspirational / motivational
Het schrijven van motiverende of inspirerende teksten is een vak apart. Doe je het goed? Dan kan dit enorm waardevol zijn voor de lezer en ervoor zorgen dat je veel sneller een vertrouwensband met hen op kan bouwen. In sommige branches zal het toepassen van zo’n soort artikel vanzelfsprekender zijn dan in anderen, maar waar mensen met een probleem of ongemak zitten is een oppeppende tekst nooit weg.
Vergelijkingspost
Een vergelijkingspost is dé uitkomst voor iemand die op het punt staat een keuze te maken tussen meerdere opties. Zitten mensen in zo’n situatie, dan willen ze zeker weten dat ze de goede keuze maken en daar kan jij bij helpen. Denk bijvoorbeeld aan de artikelen die je leest als je een nieuwe smartphone of camera wilt kopen.
Link posts
Door te linken naar en verbanden te leggen tussen verschillende artikelen ben je in staat om in korte tijd en met weinig moeite een onderwerp van alle kanten te belichten. Dit kan ook goed zijn voor het opbouwen van een relatie met andere bloggers die je in het artikel noemt. Stel ze ervan op de hoogte! De kans is groot dat ze hier iets mee doen, bijvoorbeeld het artikel delen met hun eigen achterban. (Meer bezoekers naar je website die ook nog eens tot je doelgroep behoren!)
Case studies
Een echte “real life” situatie van een bedrijf, organisatie of groep die je kan bestuderen en waar anderen een les uit kunnen halen. (zie ook “Profiles” hieronder)
Fictieve case studies
Een verzonnen situatie om de toepassing van een bepaalde methode of een specifiek idee te laten zien. Het is belangrijk om te vermelden dat het om een fictieve situatie gaat.
Profiles
Case studies specifiek gericht op personen. Dit kan bijvoorbeeld een artikel zijn waarin je beschrijft hoe een klant met een bepaald probleem zat en hoe diegene in dit specifiek geval een transformatie heeft doorgemaakt. Zo kunnen anderen in een soortgelijke situatie hier ook weer van leren.
(Wat een toeval! Dé oplossing voor de problemen van deze klant kwam van jou? Komt dat even mooi uit, nu weten alle lezers wat jouw product voor resultaten oplevert.)
Help een fictieve klant
Dit is dus eigenlijk de fictieve versie van een profile. Als je weet wat de situatie van jouw doelgroep op dit moment is, dan kan je ze helpen door een soortgelijke situatie te bedenken en te laten zien hoe je dit op zou lossen.
Lijstjes
Lijstjes zijn op veel blogs de best gelezen artikelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
10 tips om…
5 redenen om…
25 veelgemaakt fouten bij…
Dit zijn artikelen waarbij lezers heel specifiek weten wat ze zullen gaan krijgen. Ook is het mogelijk voor de lezer om de tekst in korte tijd te scannen en de punten van het lijstje te ontdekken. Ze verwachten dus dat er veel informatie in korte tijd gewonnen kan worden en dat is één van de redenen dat dit soort artikelen het vaak erg goed doen.
Een “best of” lijst
Bijvoorbeeld een lijst van jouw best gelezen artikelen van het afgelopen jaar of de afgelopen maand. Voor de lezer is dit een schat aan informatie die ze misschien niet in één keer helemaal door kunnen spitten. Dit soort artikelen worden dus vaak opgeslagen/bewaard door de lezer om op meerdere momenten naar terug te kunnen gaan.
Het is ook een goede manier om oudere artikelen weer opnieuw onder de aandacht te brengen.
Beoordeling
Beoordeel een product, dienst of softwareprogramma, het liefst iets wat je zelf veel gebruikt. Dit kan lezers die op het punt staan om iets aan te schaffen helpen bij een aankoop of bij de ontdekking van iets totaal nieuws. Ook geeft het de lezer een idee wat de experts (zoals jij!) gebruiken en waarom.
Nieuws artikel
Artikelen met een nieuwswaarde kunnen in korte tijd enorm veel gelezen worden. Bedenk wel dat deze hun waarde ook snel weer verliezen omdat de informatie met de tijd minder relevant worden.
Nieuws-mening artikel
Je geeft jouw mening over een bepaalt nieuwtje en probeert het vanuit verschillende perspectieven onder de loep te nemen. Ben je een autoriteit op een bepaald gebied? Dan zullen er vast veel mensen zijn die jouw mening graag willen horen en dit artikel zullen lezen.
Ondanks dat er een artikel met nieuwswaarde in dit artikel wordt verwerkt is het toch minder tijdsgebonden.De nieuwswaarde kan allang verloren zijn gegaan, terwijl jouw mening erop nog lange tijd relevant kan zijn.
Q & A post
Je geeft in je artikel antwoord op (de meest gestelde) vragen.
Dit helpt lezers die met soortgelijke vragen zitten én het kan je uiteindelijk tijd besparen, omdat je die vragen niet langer persoonlijk hoeft te beantwoorden. Je kan bijvoorbeeld in e-mails gewoon verwijzen naar het artikel en klaar ben je.
Gastblog
Plaats een artikel dat door een andere expert (speciaal voor jouw blog) is geschreven.
Het mooie hiervan is dat je onderwerpen kan bespreken die normaal buiten je eigen veld van expertise liggen, maar waar jouw doelgroep toch graag over wilt lezen.
Ook zal de gastblogger het artikel delen met zijn of haar achterban en zo vergroot je de bekendheid en het bereik van je eigen blog.
Ga voordat je artikelen van anderen plaatst altijd na of deze overeenkomen met de doelen en waarden die je voor je blog hebt bepaald. Als iemand een slechte of niet passende tekst schrijft zal jouw blog (en je bedrijf) er de schade van ondervinden.
Interviews
Interviewen is een goede manier om andere experts aan het woord te laten. Het mooie hiervan is dat jij de vragen stelt en dus kan bepalen waar over gesproken wordt. Je weet welke problemen en vragen je doelgroep heeft, dus speel hierop in. De lezers zullen verbaasd (en dankbaar) zijn dat jij precies de vragen weet te stellen waar ze het antwoord op willen weten.
Interviews kan je ook inzetten om klanten aan het woord te laten. Help anderen door te achterhalen hoe jouw klant een bepaald probleem of ongemak heeft opgelost
(zoals eerder besproken).
Interviews werken nog beter op video of in de vorm van een podcast, daarna kan je het gesprek uittypen, zodat je meerdere manieren kan aanbieden aan de bezoeker om dezelfde informatie te verkrijgen.
Adviseer om iets NIET te doen
Vaak adviseren we mensen om iets WEL te doen, maar soms werkt het nogl beter om te adviseren iets NIET te doen. Ik wil niet teveel in de psychologie duiken nu, maar het schijnt zo te zijn dat mensen over het algemeen meer gedreven zijn om iets niet te verliezen dan om iets nieuws te verkrijgen. Dit wordt door marketeers ook wel “fear of loss” genoemd, oftewel de angst om iets te verliezen.
—————-
Een voorbeeld:
Schijf je een artikel met als titel: “Verspil jij tijd aan deze 5 zaken?”. Dan is de lezer bang dat hij of zij ongemerkt tijd aan het verliezen is door bepaalde dingen te doen die niet nodig zijn.
Schrijf je een artikel met als titel: “5 zaken waarop je tijd zou kunnen besparen”. Dan weet de lezer dat de mogelijkheid er is om ergens tijdwinst te kunnen boeken. Maar dat is nou eenmaal veel minder dringend omdat het zo niet lijkt of er op dit moment iets verloren gaat.
—————
Merk je zelf ook het verschil bij het lezen van deze 2 titels en het gevoel je er bij krijgt?
Gelukkig is het volkomen menselijk 😉
Dus, kan je een onderbouwde reden geven om iets niet te doen? Dan heb je weer een nieuw onderwerp voor een artikel te pakken!
Leren van je fouten
Soms kan het lastig zijn om toe te geven dat je fouten hebt gemaakt, dus waarom zou je er een artikel over schrijven en het de hele wereld laten weten?
Ten eerste is het heel positief dat jij toe durft te geven dat je fouten maakt, het maakt je voor de persoon aan de andere kant een stuk menselijker. Ook is het belangrijk om te laten zien dat je van fouten veel kan leren, maar jij bent niet de enige die van jouw fouten kan leren… Ook anderen kunnen van jouw fouten leren, als je ze tenminste (publiekelijk) onder een vergrootglas durft te leggen.
Let maar op, zodra je dit doet zullen mensen je dankbaar zijn!
Daarnaast denk ik dat je met het toegeven van je fouten een betere band met je doelgroep opbouwt. Je laat zien dat je stevig in je schoenen staat en dat je jezelf van je meest kwetsbare kant durft te laten zien. Voor velen zullen jouw worstelingen ook erg herkenbaar zijn.
Om ervoor te zorgen dat de lezers er iets van kunnen opsteken, zou ik zo’n artikel alleen schrijven over onderwerpen die voor hen ook interessant zijn.
Aantekeningen
Heb je zelf aantekeningen gemaakt die relevant kunnen zijn voor anderen? Deel ze!
Denk bijvoorbeeld aan de aantekeningen van een bepaald event waar je heen bent geweest of van belangrijke inzichten die je de afgelopen tijd hebt gehad. Maar ook aantekeningen die helpen bij het (beter) gebruiken van een bepaald product kunnen waardevol zijn voor jouw doelgroep.
Dat waren ze!
Vergeet de gratis download niet. Hierin staan alle genoemde artikelen nog eens op een rijtje zodat het vullen van je contentkalender een stuk gemakkelijker wordt.
En? Nieuwe blog inspiratie gekregen? Of heb je hier misschien nog iets
aan toe te voegen? Laat het weten door hieronder je reactie achter te laten.