Contentplanning in 10 simpele stappen
Laten we beginnen met een gewetensvraag: “weet jij exact welke blogartikelen je dit jaar nog gaat schrijven?”
Moet je deze vraag helaas met NEE beantwoorden? Maak je dan geen zorgen, want daar gaan we vandaag nog iets aan doen 😉
Maar misschien vraag je jezelf nu nog wel af waarom je überhaupt zo ver vooruit zou willen plannen.
Laat me hier kort en bondig antwoord op geven door te vertellen wat een duidelijke contentplanning voor mij heeft gedaan.
Voordat ik verder vooruit keek dan het artikel waar ik op dat moment mee bezig was, vroeg ik me continu een aantal dingen af.
Zoals: wat wordt mijn volgende onderwerp? heb ik wel genoeg tijd? genoeg informatie? en wordt mijn content niet te eentonig?
Maar het ergste van alles was by far de constante “angst” dat ik opeens, op magische wijze, geen ideeën voor artikelen meer zou kunnen bedenken.
Op al deze vragen heb ik nu altijd een duidelijk antwoord en ik hoef me geen zorgen meer te maken dat ik binnenkort zonder materiaal kom te zitten. Daarnaast heeft het vooruit plannen van mijn content onder andere gezorgd voor meer rust, focus en continuïteit.
Als ik start weet ik wat me te doen staat en ook begin ik zelden met een leeg document.
Wil je dit ook en ben je klaar om jouw contentplanning te gaan maken? Download dan de gratis Contentplanner en doorloop de 10 stappen!
De waarheid
De waarheid is dat het maken en bijhouden van een contentplanning in eerste instantie tijd zal kosten. Ook zal je na moeten gaan denken over zaken die misschien pas maanden later aan de orde komen. Maar het mooie is dat het zich uiteindelijk allemaal terugbetaald.
Dus de keuze is aan jou.
Ga je er nu die paar uurtjes in steken en dit later dubbel en dwars terugverdienen?
Óf…
Bespaar je nu liever wat tijd en offer je daarvoor rust en continuïteit op?
Misschien kan je uit deze vraagstelling al een beetje (nouja, misschien al iets meer dan een beetje 😉 ) afleiden wat ik je aan wil raden.
Maar ben je toch nog niet overtuigd? Dan hebben deze heren er gelukkig nog wel iets aan toe te voegen:
De 10 stappen
Hieronder staan de 10 stappen om een contentplanning te maken uitgebreid omschreven. Een snelle (verkorte) uitleg kan je in de onderstaande slideshare bekijken en de rest kan je vinden in de gratis Content Planner.
Laten we beginnen!
Stap #1: Het jaaroverzicht
Pak het jaaroverzicht erbij, want we gaan eerst in kaart brengen wat ons het komende jaar (of de komende periode) te wachten staat.
Denk hierbij aan belangrijke data zoals feestdagen, geplande productlanceringen, thema/actie weken, evenementen, vakanties enzovoorts.
Stap #2: Beschikbare middelen
Breng je beschikbare middelen in kaart zoals tijd, budget en externe benodigdheden (denk bijv. aan designs of copywriters als je dit uit wilt besteden). Probeer dit zo specifiek mogelijk te maken, hoeveel uren heb je bijvoorbeeld gemiddeld per week te besteden aan het creëren van content?
Stap #3: Ritme
Probeer voor jezelf te bepalen hoe vaak je nieuwe content wilt gaan plaatsen op basis van de factoren uit stap #2. Naast deze factoren zou je jezelf ook af moeten vragen wat de “perfecte” frequentie voor jouw doelgroep zou zijn en natuurlijk wat je zelf prettig vindt.
Stap #4: Brainstorm
Nu is het tijd om te gaan brainstormen over potentiële onderwerpen en artikelen. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om te brainstormen en hier wil ik zeker een andere keer verder op in gaan (dan plaats ik hier de link). Tot die tijd heb ik één brainstorm methode voor je die ik zelf ook gebruik en waarvan de uitleg in het artikel de Ultieme Bedrijfsblog Gids ,maar ook in de Content Planner, staat.
Voor meer uitleg over de specifieke stappen en extra tips download je de gratis Content Planner.
Stap #5: Werktitels
Bedenk voor elk potentiële artikel een werktitel. Dit is dus een tijdelijke naam voor het artikel om je een idee te geven wat voor soort artikel het gaat worden. Denk bijvoorbeeld aan “10 tips voor ….” of “de …. gids”.
Stap #6: Artikelen in kaart
Bedenk per potentieel artikel wat de benodigdheden zijn. Stel hierbij de volgende vragen:
- Hoeveel tijd kost het om dit artikel te schrijven
- Hoeveel budget heb ik hiervoor nodig?
- Wie of wat heb ik hierbij nodig? (als het bijvoorbeeld een interview wordt heb je een bepaalde expert nodig of als het artikel sterk afhankelijk is van visuele elementen heb je misschien een designer of bepaalde software nodig enz.)
Stap #7: Werkmappen en documenten aanmaken (video)
In deze video laat ik je zien hoe je snel een gestructureerde contentplanning opzet met behulp van Google Drive. Als je dit toepast kan je op ieder moment de status van je artikelen in één oogopslag zien én kan je vanuit je contentplanning direct verder werken. Bekijk de video >>
Het grootste voordeel van het voortijdig aanmaken van mappen en documenten is dat je al je ideeën en de bruikbare artikelen die je tegenkomt meteen in het juiste bestand kan plaatsen. Dus is het tijd om te beginnen met schrijven aan een bepaalt artikel? Dan begin je nooit met een leeg document en een knipperende cursor op het scherm, maar met allerlei ideeën en bruikbare links op één centrale plaats. Dit is een gemakkelijke manier om een “writersblock” te voorkomen en jezelf te helpen betere artikelen te schrijven.
Stap #8: Inplannen met het jaaroverzicht
In het jaaroverzicht kan je nu gaan schuiven met de artikelen. Om ervoor te zorgen dat alle artikelen op de meest optimale plaats in je planning komen zal je hierbij rekening moeten houden met:
- de afwisseling tussen content met een lange en korte voorbereidingstijd
Wissel content met een lange en korte voorbereidingstijd af, zodat het gemakkelijker wordt om op schema te blijven lopen.
[feature_box_creator style=”1″ width=”” top_margin=”” bottom_margin=”” top_padding=”” right_padding=”” bottom_padding=”” left_padding=”” alignment=”center” bg_color=”” bg_color_end=”” border_color=”” border_weight=”” border_radius=”” border_style=””]
Voorbeeld:
Week 1: “5 tips voor een strakkere buik”
Week 2: “De ultieme gids voor gewichtsverlies”
Week 3: “De beste smartphone applicaties die je helpen met afvallen”
Week 4: “50 recepten voor de lekkerste deserts met weinig calorieën”
Het schrijven van 5 tips voor een strakkere buik kost veel minder tijd dan een ultieme gids voor gewichtsverlies. Daardoor kan je in week 1 bijvoorbeeld 2 uur inplannen voor het artikel “5 tips voor een strakkere buik” en alle andere uren alvast werken aan “De ultieme gids voor gewichtsverlies”. Hetzelfde geldt uiteraard voor week 3 (kort artikel) en 4 (lang artikel).
[/feature_box_creator]
- de afwisseling tussen soorten content
Hou je content afwisselend en fris voor je (vaste) bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan de afwisseling tussen soorten artikelen (tip: lees dit artikel waarin ik 30 verschillende soorten artikelen bespreek ). Maar denk daarnaast ook aan de manier waarop de content wordt gebracht, bijvoorbeeld blogartikelen, video’s, audio/podcasts, infographics, enzovoorts.
- de afwisseling tussen onderwerpen
Behandel je verschillende onderwerpen? Dan is dit natuurlijk ook een factor om rekening mee te houden. Mocht je in een bepaalde periode meer focus op één van deze onderwerpen willen leggen (zie timing van de content hierna), dan is het misschien een idee om een themadag,-week of zelfs -maand in te plannen.
- de timing van de content (wanneer dit artikel het meest relevant?)
Wanneer heeft bepaalde content het meeste impact en is er meer interesse voor dit onderwerp?
- de afwisseling in niveau
Heb je meerdere (sub)doelgroepen? Dan zal je hier ook rekening mee moeten houden bij het inplannen van content.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ervaringsniveau van de bezoeker. Komen er bezoekers met veel kennis over het onderwerp op je blog en schrijf je alleen artikelen voor beginners? Dan is de kans aanwezig dat een groot deel van hen af zullen haken. Als je zowel beginner als gevorderden tevreden wilt houden zal je content dus afwisselend moeten zijn.
*Heb je totaal verschillende doelgroepen? Dan is het in zo’n geval misschien slimmer om nog eens goed na te denken over de doelgroep die je wilt bereiken. Het werkt vaak beter om een specifiekere doelgroep te hebben dan daadwerkelijk iedereen van dienst te willen zijn.
- de eventuele extra benodigdheden
Jup, het is nu ook al tijd om na te denken over de extra’s. Als je bijvoorbeeld perse een bepaalde expert wilt interviewen voor je blog is het bijvoorbeeld slim om ver vooruit te plannen. Voor de beschikbaarheid van deze persoon en om de tijd te nemen en deze persoon beter te leren kennen en met elkaar in contact te komen. De kans wordt zo veel groter dat hij of zij daadwerkelijk bereid is om mee te werken.
Stap #9: Maandplanning
Aangezien je de verschillende artikelen nu hebt toegewezen aan bepaalde maanden, kan je een specifiekere planning gaan maken. Pak de maandkalender erbij en plan de artikelen in voor bepaalde dagen in de maand.
Stap #10: aanvullende acties
De laatste en misschien wel meest uitdagende stap is het inplannen van de acties eromheen. Welke promotie ga je wanneer doen voor welke artikelen en welke kanalen ga je daarbij inzetten?
Om dit proces makkelijker te maken kan je een vaste “routine” bedenken die je op elk artikel toepast. Zoals in dit overzicht, afkomstig van Coschedule.com:
The next level
Wil je jouw contentplanning nóg een niveautje hoger tillen? Dan zou je eens kunnen kijken naar editorial calendar programma’s als Coschedule (waar ik al enorm veel positieve dingen over heb gehoord).
Met zo’n programma kan je gemakkelijk processen automatiseren en (de promotie van je) blogartikelen inplannen.
Het laatste wat ik hierover kwijt wil voordat het begint te klinken als een verkooppraatje (wat het absoluut niet is) is dat je met zo’n programma enorm veel tijd, energie en gedoe kan besparen voor relatief weinig geld (al vanaf $15 per maand).
(Ik kan je vertellen dat ik hier zelf ook op over zal gaan en dan laat ik je uiteraard meer van dit programma zien.)
Laatste tip over de “bijkomstigheden”
Bedenk dat alle “extra’s” die komen kijken bij het creëren van content ook veel tijd kunnen kosten.
Bijvoorbeeld het vinden van de juiste afbeeldingen (die tijd kan je verminderen doormiddel van dit artikel), het plaatsen van content op je website en het sleutelen aan de layout, het schrijven van pakkende social media teksten en het bedenken van de “perfecte” titel.
Ook zal niet alles altijd volgens plan verlopen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je dus extra tijd in zou moeten inbouwen om eventuele tegenvallers op te vangen.
Als je ver achterloopt op schema zal dit juist meer stress met zich mee brengen en wordt je er continu aan herinnert hoeveel werk je nog moet verrichten. Probeer dit te voorkomen en pas je planning bijtijds aan als dit dreigt te gebeuren. Ook het herindelen van je tijd of het omwisselen van artikelen kan al enorm veel stress voorkomen.
Ik hoop dat de stappen, tips en de gratis content planner je zullen helpen om een contentplanning te maken waarmee je meer rust kan creëren voor jezelf (en je team).
Uiteindelijk wil je een planning die je motiveert om waardevolle content te creëren en die je helpt om in de flow te blijven.
Onthoud dat jij de baas bent over je planning en niet andersom!