De (klim)route naar meer klanten
Misschien ken je het wel, je bent druk bezig en hebt eigenlijk weinig tijd om bewust aan iets anders te denken. Totdat je opeens, uit het niets, een verhelderend inzicht krijgt. Zo’n “aha-moment” krijg ik zelf vaak op de gekste momenten en dan vaak in de vorm van een metafoor. Zo ook op zo’n 15 meter hoogte, op weg naar het plafond van de klimhal. Toen kwam ik erachter dat de “reis” die jouw bezoekers en klanten maken eigenlijk heel erg lijkt op het beklimmen van een muur. Let me explain!
Als je jouw product of dienst wilt verkopen ben je voortdurend bezig om mensen van punt A naar punt B te krijgen. Om uiteindelijk van bezoekers klanten te kunnen maken (van A naar B) proberen ondernemers potentiële klanten een aantal kleinere stappen te laten doorlopen. Zoals bijvoorbeeld van de website, naar de mailinglijst, naar het aanbod, of van suspect naar prospect.
Nu het klimgedeelte! Wil je zoveel mogelijk mensen van de grond (punt A) naar het plafond van de klimhal (punt B) krijgen, dan zal je de klimroute zo makkelijk mogelijk moeten maken. Dit doe je door grepen en treetjes met veel houvast te gebruiken en ze in een logische volgorde, dicht bij elkaar te plaatsen.
In het marketing/sales proces doe je eigenlijk precies hetzelfde.Je wilt de volgende actie die jouw (potentiële) klanten moeten nemen altijd zo logisch en gemakkelijk mogelijk maken, zodat ze kunnen blijven klimmen. Uiteindelijk zullen de klimmers klanten worden en dat verhoogd natuurlijk je omzet!
Daarnaast is een product of dienst eigenlijk niets meer dan een transformatie, om de huidige situatie van mensen die ontevreden of onvoldaan zijn op een positieve manier te veranderen. Ook dit is dus eigenlijk een klimroute waarbij je ze genoeg handvatten moet geven om de top te bereiken.
Honger -> Hamburger -> Voldaan
Gezondheidsproblemen en overgewicht -> Personal Training -> Fit en Gezond
€50.000 omzet per jaar -> Coaching -> €250.000 omzet per jaar
Ik hoop dat dit inzicht waardevol voor je is en dat je een goede klimroute uitzet voor jouw (potentiële) klanten!
Wat was voor jou een belangrijk “aha-moment” en waar was je toen? Laat het weten in de reacties hieronder!
See you at the top!
Indoor rockclimbing doe ik nu een paar maanden en het is behalve zwaar en uitdagend vooral heel erg leuk! Dus zeker een aanrader om eens te doen als je van een uitdaging houdt!