Waarom jouw focus op “zichtbaarheid” de groei van je bedrijf in de weg staat en wat je dan WEL meer klanten en omzet oplevert
Ben je als ondernemer op zoek naar meer klanten en omzet? Dan focus je je (zoals velen) vast op het vergroten van de online “zichtbaarheid” van je bedrijf. Want hoe meer mensen je zien, des te meer mensen uiteindelijk kopen… Toch?
Dus je bent op zoek gegaan naar manieren om zichtbaarder te worden ...
En het advies wat je (steeds weer) krijgt is het:
schrijven van zoveel mogelijk blogartikelen
regelmatig plaatsen van berichten op je Facebookpagina
plaatsen van content in groepen
Als je dit advies op hebt gevolgd, dan gok ik …
Dat het je nu te weinig resultaat oplevert.
Ik zal je in dit artikel uitleggen waar dit door komt ..
Wat de focus op zichtbaarheid zo "gevaarlijk" maakt voor de groei van je business.
En natuurlijk …
Wat er dan WEL voor zorgt dat je onderneming groeit en meer klanten en omzet genereert.
Alright, daar gaan we!
Allereerst …
Het mysterieuze begrip “zichtbaarheid” …
heeft te maken met het krijgen van meer naamsbekendheid.
En begrijp me niet verkeerd, naamsbekendheid is mooi ...
maar het is iets voor de lange termijn.
Dat een groot aantal mensen je bedrijfsnaam weleens heeft gezien, zorgt namelijk niet voor een voorspelbare stroom aan klanten.
Ik maak altijd de volgende vergelijking:
Als je 10.000 mensen een minuut naar je visitekaartje zou laten staren …
Dan ben je best goed “zichtbaar”.
Maar denk je dan dat je daar ook klanten uit krijgt?”
(het antwoord is nee 😉 )
En toch zijn er heel veel ondernemers heel blij met 10.000 views.
Ondanks dat het ze eigenlijk niets oplevert, wat echt waarde heeft.
Ladies & Gentlemen …
Dit is hoe ondernemers zichzelf voor de gek houden.
Als ik je vraag naar de doelstelling van dit jaar voor jouw onderneming …
Dan heb jij het over:
- omzet
- winst
- aantal klanten
Logisch toch?
Het zijn zaken die zichzelf vertalen in €€€ ...
Want DAT is waar een onderneming van groeit!
Wat je vervolgens gaat meten als je met de “zichtbaarheid” aan de slag gaat zijn:
- page views
- bereik
- likes
etc.
Voel je ‘m al aankomen?
Het Doel = in euro’s
De meting = bereik
Terwijl dat laatste TOTAAL LOS STAAT van je doelstellingen.
Je viert dan dus een feestje als je 100.000 views hebt …
Terwijl het je geen stap dichter bij je doel brengt.
En zo houden ondernemers een bril op waarmee alles er rooskleurig uit ziet ..
"mijn bereik is omhoog gegaan door het bloggen"
"we krijgen nu veel meer likes dan een paar maanden terug"
"ik ben veel zichtbaarder en wordt nu gezien door m'n doelgroep"
Klinkt natuurlijk mooi ..
Maar de werkelijkheid is dat je onderneming niet groeit en niet vooruit komt.
Het meten van de verkeerde gegevens is dus echt killing!
- Het legt je focus op de verkeerde zaken
- Het zorgt ervoor dat je minder inzicht hebt in hoe het er ECHT voor staat met je onderneming ..
- het geeft een misleidend beeld van wat de echte uitkomsten zijn van al je moeite en investeringen.
Als je nu tot deze (misschien pijnlijke) ontdekking bent gekomen ..
Dan is het laatste logische tegenargument:
“kijk naar de grote multinationals, die focussen op naamsbekendheid en doen het super goed!”
…
Tuurlijk, is helemaal waar.
MAAR …
Er is een groot verschil tussen onze ondernemingen en multinationals zoals Coca Cola ..
Zij hebben namelijk een miljoenen budget!
En kunnen het zich veroorloven om miljoenen aan advertising uit te geven, zonder er meteen verkopen voor terug te krijgen.
Wij.niet.
Waar wij zeker van moeten zijn …
Is dat er voor elke euro die geïnvesteerd wordt in marketing en advertising, er minimaal 2 of 3 euro terugkomt.
Anders heb je al snel geen budget meer om dit te blijven doen.
En valt je "marketing motor" stil.
Misschien denk je nu:
“ja maar bloggen en het plaatsen van berichten op Facebook is gratis”
En dan denk ik …
Is dat echt zo?
...
Is jouw tijd niet heel erg schaars en waardevol?
Of zelfs als je het uitbesteed hebt, kost het je dan geen geld?
think about it 😉
...
Als je tot hier hebt gelezen …
Dan heb je waarschijnlijk “zichtbaarheid” in gedachten al de deur uit gedaan.
(dat hoop ik althans)
Maar de vraag is nu :
Wat komt ervoor in de plaats?
En waar leg je dan de focus op?
Het hele korte antwoord:
Je Focust op de ROI (return on investment) en daarmee de conversie.
Want zoals ik net al zei is de enige manier om je marketing draaiende te houden ..
(en uiteindelijk op te schalen en te groeien)
Als je voor elke euro die je in je marketing stopt, er meerdere euro's uit haalt.
(en hier zeker van kan zijn)
Want dan kan je het geld weer herinvesteren en groeien!
Het grappige is dat hierdoor ook je zichtbaarheid enorm toeneemt, terwijl er niet de focus op ligt.
Gegevens zoals bereik en views maken dus plaats voor:
- Kosten per klant
- Conversiepercentage
- Gemiddelde totale waarde per klant
enz.
Misschien merk je al dat deze gegevens iets lastiger zijn om te meten (en te begrijpen) ..
Wat waarschijnlijk 1 van de redenen is dat veel ondernemers dan maar focussen op bereik, likes en views.
Maar wil je echt effectief zijn met je marketing ...
Dan is de focus op conversie en de daarbij horende meetgegevens essentieel.
Toch blijft de kern vrij simpel:
“Zorgen voor een positieve uitkomst van input vs. output.”
Maar ik weet wat je jezelf nu afvraagt:
"Hoe krijg ik dat voor elkaar?"
"Hoe zorg ik voor die ZEKERHEID; dat elke euro die ik in m’n marketing stop weer meervoudig terugkomt?"
Wat je daarvoor nodig hebt is een duidelijk (vast) pad waarmee je onbekenden stap-voor-stap dichter bij een aankoop brengt.
Met andere woorden ...
Je hebt een effectieve Funnel nodig.
Want als jij een vast traject hebt wat onbekenden transformeert naar klanten ..
En zo van 1 euro >>> 2, 3 of zelfs 4 euro maakt ..
Dan kan je steeds meer besteden en daardoor weer steeds meer verdienen!
Zo bouw je een (geautomatiseerde) Marketing-Motor die 24/7 aan staat ..
En steeds weer enthousiaste leads en klanten binnenhaalt.
Dit is ook hoe je de concurrenten in je markt, die focussen op “zichtbaarheid” maar er niks uit halen, verslaat.
MAAR ...
Er zijn helaas maar weinig ondernemers die erin slagen om een Funnel te creëeren die:
- Winstgevend genoeg is om op te schalen
- Een goede connectie maakt met potentiële klanten
- NIET "verkoperig" overkomt, maar wel goed verkoopt
- De juiste opbouw heeft om onbekende op te warmen en te overtuigen dat jij DE expert bent
Gelukkig ben je “toevallig” op de juiste plek beland 😉
Ik wil je namelijk laten zien:
En waarschijnlijk zullen er net als nu, nog talloze andere marketing aannames sneuvelen die op dit moment de groei van je onderneming in de weg staan.
Het komt allemaal aan bod in de gratis 6V Funnel Framework training ..
Die je nu kosteloos kan volgen.
Geef jezelf op en je hebt binnen nu en 5 minuten al de eerste les in je mailbox zitten!